Naprawa zacisków hamulcowych
14 września, 2016Zaciski hamulcowe to zdecydowanie jeden z najbardziej istotnych elementów pojazdów ciężarowych, wpływający w kluczowy sposób na proces zatrzymywania pojazdu. Jest to jednoznaczne z wpływem na bezpieczeństwo poruszania się tego typu pojazdami po drogach, wobec czego też, koniecznością będzie zadbanie o to, aby zaciski były sprawne i utrzymane w dobrym stanie technicznym. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek niezgodności, koniecznością będzie przeprowadzenie ich regeneracji, bądź też w przypadku uszkodzeń poważniejszych, całkowitej ich wymiany na zaciski nowe. Przyjrzyjmy się zatem nieco bliżej tej kwestii, i sprawdźmy jak to będzie wyglądać w praktyce.
Obowiązkowe przeglądy techniczne.
Podstawą będą tutaj przeglądy techniczne, które należy obowiązkowo przeprowadzać. W trakcie takiego przeglądu, można będzie wychwycić ewentualne nieprawidłowości w działaniu układu hamulcowego i określić, czy wina leży po stronie samych zacisków, na przykład ich zużycia bądź skorodowania, czy też po stronie innych elementów. Najczęściej wina może leżeć po stronie osuszacza powietrza. W przypadku jego nieprawidłowej pracy, sprężone powietrze wprowadzane do układu pneumatycznego przez sprężarkę, będzie charakteryzować się wilgotnością wyższą niż 21%. To z kolei będzie wpływać negatywnie na jakość pracy zarówno zacisków hamulcowych, jak i siłowników, oraz wywoływać ich korodowanie. Dlatego też, w pierwszej kolejności, trzeba będzie sprawdzić poprawność działania osuszacza powietrza i wyeliminować jego usterki, a dopiero potem zająć się następnymi aspektami. W przypadku kiedy osuszacz jest sprawny, kolejną kwestią może być najzwyczajniejsze wyeksploatowanie, a w takich przypadkach z reguły można jest jeszcze regeneracja zacisków do samochodów, co jest rozwiązaniem o wiele bardziej przystępnym cenowo od wymiany zacisków na nowe.
Pozostałe usterki wpływające na nieprawidłową pracę zacisków.
Oczywiście należy także sprawdzić cały układ pneumatyczny, aby przekonać się, że wszystkie jego elementy będą pracować poprawnie. Należy tutaj sprawdzić szczelność wszystkich przewodów, prawidłowość pracy sprężarki, wytrzymałość poszczególnych przewodów pneumatycznych, bowiem jakiekolwiek uszkodzenia w tym zakresie, także będą ograniczać sprawność zacisków. W przypadku, kiedy zaciski nie będą zaś w stanie z należytą siłą oddziaływać na tarcze hamulcowe, niestety znacznemu wydłużeniu ulegnie droga hamowania, a to w wielu przypadkach będzie przyczyną wypadków i kolizji. Generalnie rzecz więc ujmując, należy tutaj zwrócić szczególną uwagę na sprawność pracy poszczególnych elementów, oraz na stopień zużycia samych zacisków, czy też ewentualnego ich skorodowania. W razie stwierdzenia uszkodzeń, należy określić czy możliwa będzie regeneracja zacisków, czy też uszkodzenia są tak wielkie, iż trzeba będzie dokonać zakupu nowych, gdyż regeneracja mogłaby nie dać odpowiednich rezultatów.